Intrebari frecvente

Marcaje, notatii, termeni specifici anvelopelor si jantelor

1. Cum se citesc informatiile de pe anvelope

indici anvelopa

 

225: LATIMEA anvelopei in milimetri

50: FLANCUL anvelopei ca raport intre inaltimea flancului si latimea anvelopei - in acest caz este un raport de 0,5

R17: STRUCTURA anvelopei: R = tip Radial; DIAMETRUL flancului este in acest caz de 17 inch (țoli)

98: INDICE DE SARCINA, in acest caz indicele de sarcina de 98 inseamna ca anvelopa poate sustine 750kg

H: INDICE DE VITEZA, in acest caz indicele de viteza H inseamna ca anvelopa poate fi utilizata la viteze de pana la 210km/h

detalii anvelopa

195: Latimea anvelopei in mm

60: Flancul anvelopei(raportul procentual intre inaltimea flancului si latimea anvelopei: 0,60)

R15: Structura anvelopei de tip radial si 15 reprezinta diametrul interior al anvelopei in inchi

DOT: Indica ca anvelopa este in conformitate cu US Department of Transportation (DOT)

PDV9: Codul fabricii unde a fost fabricata anvelopa

INHR: Codul dimensional al anvelopei

049: Saptamana si anul fabricatiei anvelopei - in exemplul nostru, saptamana 4 din 2009

m+s anvelopa

M+S: (In unele cazuri mai apare marcajul M S sau M&S) Anvelopele au fost testate de producator pe zapada si noroi si sunt astfel omologate din punct de vedere legal pentru a putea fi utilizate pe timp de iarna (zapada, polei, gheata). PREZENTA ACESTUI MARCAJ ESTE OBLIGATORIE PE ANVELOPELE DE IARNA.

Piscul cu fulg de nea: Anvelopele ofera performante superioare pe timp de iarna. Este un marcaj facultativ adaugat de producator si neomologat de lege in Romania.

 

2. Indici de viteza si de sarcina anvelopa

2.1. Indici de viteza

Indice Viteza Maxima Vehicule comune
J 100 km/h Vehicule de dimensiuni mari.
K 110 km/h Vehicule de dimensiuni mari.
L 120 km/h Vehicule de dimensiuni mari.
M 130 km/h Vehicule de dimensiuni mari.
N 140 km/h Autoutilitare.
P 150 km/h Autoutilitare.
Q 160 km/h SUVuri, Crossovere, Anvelope de iarna, Autoutilitare.
R 170 km/h Autoutilitare, Anvelope de iarna.
S 180 km/h SUVuri, Crossovere, Autoutilitare.
T 190 km/h Anvelope de vara, iarna, all season pentru autoturisme, autoutilitare, SUVuri.
H 210 km/h Autoturisme mici si medii, SUVuri on-road, autoutilitare.
V 240 km/h Anvelope de vara, iarna si all season pentru autoturisme si SUVuri puternice.
W 270 km/h Anvelope de vara pentru autoturisme sport.
Y 300 km/h Anvelope de vara pentru autoturisme sport.
ZR 240+ km/h Anvelope de vara pentru autoturisme extrem de puternice. Cel mai inalt indice de viteza.

 

2.2. Indici de sarcina 

 Indice   Sarcina suportata / anvelopa   Indice   Sarcina suportata / anvelopa   Indice   Sarcina suportata / anvelopa 
60 250 106 950 152 3550
61 257 107 975 153 3650
62 265 108 1000 154 3750
63 272 109 1030 155 3875
64 280 110 1060 156 4000
65 290 111 1090 157 4125
66 300 112 1120 158 4250
67 307 113 1150 159 4375
68 315 114 1180 160 4500
69 325 115 1215 161 4625
70 335 116 1250 162 4750
71 345 117 1285 163 4875
72 355 118 1320 164 5000
73 365 119 1360 165 5150
74 375 120 1400    
75 387 121 1450    
76 400 122 1500    
77 412 123 1550    
78 425 124 1600    
79 437 125 1650    
80 450 126 1700    
81 462 127 1750    
82 475 128 1800    
83 487 129 1850    
84 500 130 1900    
85 515 131 1950    
86 530 132 2000    
87 545 133 2060    
88 560 134 2120    
89 580 135 2180    
90 600 136 2240    
91 615 137 2300    
92 630 138 2360    
93 650 139 2430    
94 670 140 2500    
95 690 141 2575    
96 710 142 2650    
97 730 143 2725    
98 750 144 2800    
99 775 145 2900    
100 800 146 3000    
101 825 147 3075    
102 850 148 3150    
103 875 149 3250    
104 900 150 3350    
105 925 151 3450    

 

3. Glosar de marcaje anvelope

 

*   -  Echipare originala BMW

A

A - Echipare originala TOYOTA Auris


AM8 - Echipare originala Aston Martin (fara versiune specificata).

AM9 Echipare originala Aston Martin : DB9, VA & V8

AML Echipare originala Aston Martin

AO - 
 Echipare originala AUDI

AT - All Terrain (50% onroad / 50% offroad) - marcaj specifci anvelopelor 4x4 gandite sa ofere performante bune si pe asfalt si in offroad. Design-ul anvelopelor AT este proiectat sa functioneze bine intr-o multitudine de conditii intalnite offroad, oferind in acelasi timp performante acceptabile pe strada. Aceasta se realizeaza utilizand un profil agresiv, distanta dintre rizuri fiind insa mai mica decat la un cauciuc MT. Rezultatul este un zgomot de rulare la mersul pe stada mai redus decat la un cauciuc pentru noroi. Comparat insa cu un cauciuc de strada, AT-ul este mai zgomotos. Avantajul anvelopelor AT este ca se comporta bine intr-o multitudine de conditii: pietre, nisip, uneori chiar si noroi, oferind in acelasi timp o tractiune decenta si pe drumuri asfaltate. Unul din dezavantajele anvelopelor AT este la mersul prin noroi, unde datorita designului, rizurile se incarca foarte repede cu noroi, generand o scadere a tractiunii. Anvelopele AT sunt recomandate masinilor care sunt folosite zilnic prin oras/autostrada, dar care ocazional au si iesiri offroad.

AT/SA - anvelopa 4x4 tip All Terrain, pentru care s-a folosit tehnologia SilentArmor lansata de Goodyear. Anvelopa Wrangler AT/SA, de exemplu, este prevazuta cu doua straturi care contin DuPont Kevlar ®, un material de cinci ori mai puternic decat otelul. Peretii laterali sunt intariti pentru a creste rezistenta la taiere si perforare. 

(A) – Anvelope aprobate pentru turisme Renault Espace IV 18”\

(AR) – Alfa Romeo

(ARR) – Alfa Romeo Racing

(AU) – Anvelope aprobate de Audi

(AZ) – Anvelope aprobate de Alfa Romeo / Fiat / Subaru / Toyota

AM6, AM8, AML, AMR, AMS, AMX – Aston Martin


B

B (B1) - Echipare originala BENTLEY

BRMA - (British Rubber Manufacturers Association)

BSL -  Black Serrated Letters

BSW - Black SideWall

BZ - Echipare originala Bridgestone

BL - “Black Label”, inscriptiile de pe flancul anvelopelor au culoarea neagra

BS – Black Stylized


C

C - Comercial

C1 - echipatie originala Chrysler Viper

ContiSeal - marcaj specific anvelopelor Continental care au la baza o tehnologie noua de etanseizare a penelor de cauciuc aparute in calea de rulare a anvelopei. Anvelopele ContiSeal pot fi usor recunoscute prin simbolul unui cui desenat pe peretele lateral al anvelopei si sunt compatibile cu majoritatea tipurilor de jante. Anvelopele ContiSeal au un strat cu consistenta vascoasa si lipicioasa dispus pe camasa interioara a anvelopei care etanseizeaza instantaneu perforarile produse de cuie sau alte obiecte taioase cu diametrul de maximum 5 mm. Stratul adeziv etanseizeaza temporar majoritatea perforatiilor din calea de rulare. Astfel este oprita pierderea presiunii de aer, chiar si cand obiectul ce a provocat pana se desprinde din anvelopa. De aceea, in cazul unei pene de cauciuc nu este nevoie sa opriti sau sa inlocuiti imediat anvelopa. Cu toate acestea, anvelopa trebuie schimbata cat mai repede posibil la un service care va decide daca mai poate fi reparata sau nu. Anvelopele ContiSeal au urmatoarele beneficii: etanseizeaza penele de cauciuc provocate de obiecte cu diametrul de pana la 5 mm diametru, gaurile sunt lipite chiar si atunci cand corpul strain se desprinde din anvelopa, au aceleasi performante privind sofatul in condiiii normale ca si anvelopele care nu sunt ContiSeal; nu este nevoie de o oprire imediata pentru a schimba anvelopa deteriorata. Anvelopele ContiSeal echipeaza din fabricatie noul VW Passat Coupe incepand din Mai 2008. 

CZ - Echipare originala Subaru

 

D

DSST - Dunlop Self-Supporting Technology - tehnologie de auto-sustinere Dunlop (RunFlat). Structura complexa a anvelopei, care permite deplasarea in conditii limitate dupa pierderea presiunii de umflare. Necesita un sistem de monitorizare a presiunii.

DZ - Honda / Mazda / Toyota

DA – Anvelope cu un defect de aspect. Sunt anvelope cu mici defecte de design ce vin cu aceeasi garantie a producatorului ca si anvelopele obisnuite

DEMO – Anvelope care au fost montate si demontate si care au fost utilizate pentru cativa metri. Aceste anvelope sunt garantate de producator ca fiind noi

DOT 07, 08, 09, etc – Anvelope fabricate in anul 2007, 2008, etc.

DT – Different tread design / design diferit al benzii de rulare

DT1 – Banda de rulare noua

 

E

ECE (Economic Commission for Europe (UN institution in Geneva)) - marcaj care atesta certificarea ECE si indeplinirea standardelor ECE pentru dimensiunile fizice, cerintele de marcare si rezistenta la viteze ridicate. Marcajul este compus din litera E si un numar reprezentativ pentru tara care elibereaza foaia de aprobare, urmat de un numar unic pentru fiecare produs.


EH2  (Extended Hump)
 - tip de jante care reduc riscul dejantarii anvelopei in momentul pierderii presiunii.

EMT - (Extended Mobility Tire) - marcaj pentru anvelopele fabricate cu tehnologia RunFlat de la Goodyear.   

ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation, Brussels)

EZ - Echpare originala Audi / Mazda 6



F

FMVSS - (Federal Motor Vehicle Safety Standards (U.S. safety code))

FP - protectie pentru janta.

FZ - Echipament original Bridgestone

FO – Anvelope aprobate de Ford

FR – Nervura de protectie a jantei

FSL – Protectie jante



G

Green X - Marcaj introdus de Michelin pe noile game pentru a identifica anvelopele ,,verzi" ce economosisesc energie. Ca si imbunatatirea consumului de carburant, acestea ofera niveluri de performanta exceptionala de uzura si aderenta la umed. In cazul in care este marcata cu extra load (XL) sau ranforsate (Reinf), anvelopa are un rating de sarcina mai mare decat s-ar aplica in mod normal la aceasta dimensiune. Trebuie tinuta seama de marcajele anvelopei la inlocuirea anvelopelor. 

GZ - Echipare originala Subaru

(G) – Anvelope recomandate pentru Volkswagen Golf

 

H

HFS - Utilizare viteza mare la sarcina maxima


HO - Echipare originala Honda

HRS - Marcaj pentru anvelopele fabricate cu tehnologia RunFlat de la Hankook.

HSN - Utilizare viteza mare la incarcare normala

HT sau H/T - (Highway Terrain) - marcaj specific anvelopelor 4x4, 80% onroad.

HZ - Echipament original Bridgestone

 

J

- Omologat pentru Jaguar

JLB - (Jointless Nylon Bandage) - Bandaj de nailon fara cusaturi cu straturi la 0°C. Aceasta este o Tehnologie Hibrid de Suprapunere a straturilor ce garanteaza o deformare foarte redusa a circumferintei la viteze mari. Stabilitate superioara la viteze mari, uzura lina, stabilitate excelenta la viteze mari si rezistenta foarte buna la uzura. 

JZ - Omologat Seat / Subaru

(JRS) – Anvelope aprobate de Jaguar

 

K

K1 - Echipare originala Ferrari

K2 - Echipare originala Ferrari

KZ - Echipare originala Nissan / Toyota

 

L

LL - Light Load

LR (LRR) - Low Rolling Resistance - Rezistenta la rulare redusa

(LZ) – Anvelope aprobate de Lancia

LRO – Land Rover

 

M

M3 - anvelope omologata pentru BMW M3

M+S (Noroi si Zapada) si marcajul ,,fulg de zapada" - Anvelopele de iarna se pot identifica prin marcajul M+S de pe flancuri, alaturi de desenul unui munte si al unui fulg de zapada. Din punct de vedere legal, marcajul m+S este suficient pentru identificarea unei anvelope de zapada, dar industria anvelopelor a adoptat si marcajul cu fulgul de zapada pentru a diferentia anvelopele de iarna (M+S si fulg) de cele pentru toate anotimpurile (doar M+S).

MFS (Rim Flange Protection) - Prezenta logo-ului MFS indica faptul ca anvelopa are protectie pentru flansa jantei. Un profil din cauciuc, situat in partea inferioara a flancului, deasupra flansei anvelopei, este infasurat pe circumferinta anvelopei creand o zona tampon. Beneficiul este protejarea jantei  impotriva deteriorarilor provocate de bordurile de trotuar.

MRT (Multi Radus Tehnology) -
 Tehnologie Dunlop pentru anvelope care utilizeaza 10 raze diferite, fapt pentru care sunt mai precise. Aceasta tehnologie asigura o distributie foarte eficienta a presiunii in pata de contact cu soseaua. Efectul este o tranzitie mai lina de la linie dreapta la curba, conducand la reactii mai precise si progresive. Efectul clar este un control semnificativ mai bun asupra evolutiei amprentei in orice conditii de rulare. De asemenea, MRT ofera o manevrabilitate uimitoare pe carosabil uscat sI umed si mai mult control la virare.


MO (sau MB, A-MO) - Echipare originala Mercedes

MO1 - Echipare originala Mercedes SL65 AMG

M/T - Mud Terrain - 80% offroad. Anvelopele sunt proiectate special pentru mersul prin noroi. De asemenea ele se comporta foarte bine si in alte medii, cum ar fi stanca, pietris sau pe pe drumurile forestiere. Comportamentul unei anvelope MT este influentat in mod decisiv de design-ulacesteia, care difera de la producator la producator. Dezavantajul principal al anvelopelor MT este ca au performante modeste pe asfalt, in special pe ploaie, datorita profilului, care micsoreaza semnificativ suprafata de contact cu solul. Pe suprafete alunecoase cum ar fi zapada batatorita si gheata, anvelopele MT pot fi periculoase. Tot ca un dezavantaj ar trebui mentionat faptul ca anvelopele MT se uzeaza mai repede decat cele AT sau de strada. De asemenea la mersul pe asfalt zgomotul de rulare este mult mai mare, in special cand anvelopele se uzeaza.

MZ - Echipare originala Mitsubishi / Toyota

MC1 – McLaren

MEDIUM – Medium Gum Compound

MGT – Maserati

MO1 – Mercedes SL65 AMG

MOExtended – Mercedes Extended (Runflat)


N

N  (N0,N1,N2,N...) - Echipare originala Porsche

NRM - incarcare normala

NZ - Echipament original Bridgestone 

NCS – Noise Control System, sistem de control al zgomotului

NHS – Anvelope pentru curse, nerecomandate pentru drumuri publice

O

OEM - (Original Equipment Manufacturer)

ORWL - Outlined Raised White Lettering

OZ - Echipament original Bridgestone

OBL – Inscriptii cu litere negre

OWL, OWT – Inscriptiile de pe flanc sunt scrise cu litere de culoare alba

 

P

P - Passanger tyre - anvelope pentru autoturisme.

PE - Echipare originala Peugeut

PZ - Echipare originala Ford / Mazda / Mercedes / VW

PAX – Sistem de runflat Michelin

10-PR, 12-PR, 14-PR, 16-PR, 18-PR, 4-PR, 6-PR, 8-PR – indicator de sarcina an anvelopelor

 

Q

(QZ) – Anvelope aprobate de Mini

 

R

R01 - Echipare originala Audi Quattro, RS4, RS6, R8

R02 - Audi Quattro, RS4, RS6, R8

RF (Ranforsat) - un marcaj care este adaugat langa marcajul dimensiunii anvelopei pentru a indica faptul ca aceasta are o capacitate mai mare de transportare a sarcinilor decat o anvelopa standard. Principala aplicatie a anvelopelor de tip „ranforsat” este la camionete si camioanele usoare, insa acestea se potrivesc si la anumite masini de familie si rulote.

RFT (RunFlat System) - marcaj Bridgestone pentru anvelopele care au fost produse folosind tehnologia Run-Flat. Acest sistem asigura o deplasare de maximum 80 km cu viteza de pana la 80km/h in conditii de pana.

RO1 - echipatie originala Audi Quatro (RS6, RS4, R8...)

ROF (RunOnFlat) - marcaj Dunlop pentru anvelopele care au fost produse folosind tehnologia RunOnFlat. Tehnologia Dunlop RunOnFlat asigura mobilitatea, chiar si fara aer. Constructia patentata a flancului anvelopei, Dunlop RunOnFlat, reduce incovoierea si riscul de desprindere de janta. O anvelopa Dunlop RunOnFlat complet dezumflata ofera o mobilitate neintrerupta pe o distanta de 80 km / 50 mile la o viteza maxima de 80 km/h sau 50 m/h - in conditii normale de rulare.

Avantaje ale tehnologiei Dunlop RunOnFlat:

  • Constructia patentata a flancului suporta greutatea vehiculului, chiar si cand anvelopa este dezumflata.
  • Constructia speciala a avelopei cu materiale compozite nou-dezvoltate impiedica distrugerea anvelopei datorita incovoierii excesive.
  • Anvelopele Dunlop RunOnFlat pot fi montate pe orice janta standard (otel/aliaj), fara a fi necesare instrumente speciale.

Avertizare privind siguranta
Anvelopele Dunlop RunOnFlat trebuie montate numai pe masini concepute pentru anvelope de tip „run flat” si echipate cu un dispozitiv de avertizare pentru presiunea anvelopelor, complet functional, de ex. Dunlop WARNAIR. A nu se depasi distanta maxima de 80 km / 50 mile si viteza maxima de 80 km/h sau 50 mph. Va rugam sa consultati manualul masinii dumneavoastra, deoarece recomandarile producatorilor pot fi diferite de avertizarea Dunlop privind siguranta.

RR (Rolling Resistance) - rezistenta la rulare este o forta care actioneaza in directie inversa directiei de deplasare a anvelopei. Din cauza incarcarii vehiculului, anvelopa este deformata in contact cu suprafata drumului. Aceasta deformare induce pierderi interne de energie, la fel ca si o minge de cauciuc care cade si nu se mai ridica la aceeasi inaltime de la care a cazut.  Rezistenta la rulare poate fi exprimata ca o forta (Newton) sau ca un coeficient (CRR). Coeficientul rezistentei la rulare este definit ca forta RR (N) impartita la incarcatura anvelopei. Avantajul acestui coeficient este ca permite o comparare mai simpla a anvelopelor concepute pentru a fi montate pe diferite masini.

RSC - Run Flat System Component - marcaj care apare pe flancul anvelopelor omologate special pentru vehicule BMW.

RZ - Echipament orginial Bridgestone

RB – Inscriptiile de pe flanc sunt de culoare neagra cu contur alb

RBT – Anvelope fara camera cu inscriptii reliefate pe flanc

RGL – Litere aurii reliefate inscriptionate pe flanc

RPB – Protectie pentru flansa jantelor

RWL (RAISED WHITE LETTERS) – Prezinta inscriptii cu litere albe, reliefate, pe flanc

RunFlat – Anvelope ce pot fi utilizate si in cazul unor pene de cauciuc

S

SD - (SECTION WIDTH)

S.I. (Seal Inside) - Tehnologie Pirelli de productie a anvelopelor ce ve permite sa conduceti fara a pierde presiune chiar si dupa ce anvelopa a fost gaurita de un obiect extern, acoperind aproape 85% din cauzele care, de obicei, sunt responsabile pentru pierderea presiunii. Logo-ul Seal Inside poate fi folosit pentru a identifica toate produsele Pirelli care beneficiaza de aceasta noua tehnologie.  Logo-ul de culoare neagra se gaseste si pe flancul anvelopei. Sistemul Seal Insidee are efect in majoritatea penelor de anvelopa, in afara de cele care compromit integritatea ei.

In interiorul anvelopei, in zona care corespunde benzii de rulare, un material de etansare blocheaza orice scurgere de aer in cazul unei perforari de catre un obiect exterior, cu sau fara ramanerea acestuia in banda de rulare. Seal Inside actioneaza rapid asupra gaurii, in majoritatea cazurilor, iar soferul nici nu realizeaza ca anvelopa sa a fost perforata.

Anvelopele Seal Inside pot reduce semnificativ sansele de a avea o pana de cauciuc, insa spre deosebire de anvelopele run flat, acestea nu sunt construite pentru a fi conduse cu presiune redusa sau desumflate. In ceea ce priveste montajul si echilibrarea, nu exista diferente intre Seal Inside si anvelopele standard. Anvelopele Pirelli Seal Inside nu necesita jante dedicate, deci pot fi montate pe jante standard. Anvelopele Seal Inside trebuie stocate in aceleasi conditii ca si anvelopele standard. Intre produsele cu acelasi profil, nu exista nici o diferenta de performanta (rezistenta la rulare, confort, zgomot, performanta pe carosabil uscat sau umed) intre o anvelopa Seal Inside si o anvelopa standard. 
Tehnologia Seal Inside nu necesita jante dedicate sau sistem de monitorizare a presiunii in pneuri (TPMS) pentru a folosi vehiculul in siguranta; poate fi folosita pe orice fel de vehicul, in functie de dimensiunea anvelopelor.

SL - Standard Load

SLR - 
(STATIC LOADED RADIUS)

SSR
 - Marcaj introdus de Continental pentru anvelopele autoportante. Spre deosebire de anvelopele conventionale, anvelopele autoportante (SSR) au flancuri ranforsate ce pot sustine autoturismul chiar daca presiunea in anvelope este zero, prevenind astfel ca peretii anvelopei sa fie comprimati intre janta si sosea. In cazul unei pene de cauciuc, anvelopele autoportante (SSR) permit continuarea sofatului, cu conditia ca autovehiculul sa fie condus de o manieraadecvata si cu o viteza diminuata. Marcajul SSR permite sofatul in caz de pana cu inca 80 km cu o viteza de maximum 80 km/h.


SUV - (sport utility vehicle)

SZ - Echipare originala Mazda MPV

SPIKE – Anvelope de iarna cu crampoane ascutite ce ofera tractiune sporite pe gheata. Aceste anvelope trebuie montate obligatoriu in seturi de patru. Majoritatea statelor interzic utilizarea unor astfel de anvelope.
 

T

Three Peak Mountain Snow Flake (3PMSF) - Reprezinta un marcaj aditional pe anvelopele M+S care indica faptul ca sunt create pentru conditii severe de zapada. Anvelopele cu acest marcaj sunt proiectate pentru conditii de inzapezire rutiera si ofera performante confirmate prin testele de eficienta a franarii in conditii de iarna dupa metoda ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation).

T/A  - Traction Advantage

Tire Lyfe - Este asigurarea oferita de Pirelli. Este valabila pentru achizitia de 4 anvelope de turism vara, iarna sau all season. Asigurarea nu este valabila pentru anvelopele de autoutilitara, camion sau cele run flat. Daca achitizionati 4 anvelope Pirelli si faceti o pana sau o avarie iremediabila in timp ce conduceti pe carosabil, Pirelli va inlocuiteste o anvelopa din cele 4. Asigurarea este valabila timp de 1 an de la data facturarii. Info Tel Verde: 0800 800 838

TL - Tubeless (Tip de anvelopa fara camera de aer)

TO - Echipare originala Toyota

TPC -  Echipare originala General Motors

TPMS - Siste de monitorizare a presiunii din anvelope. Anvelopele Run Flat trebuie montate alaturi de TPMS (Sistem de Monitorizare a Presiunii in Anvelope). Montarea anvelopelor si a TPMS trebuie efectuata de catre o persoana autorizata. Exista o gama larga de sisteme de monitorizare a presiunii din anvelope (TPMS) asa ca trebuie consultat producatorul vehiculului pentru informatii specifice.  In mare, exista doua tipuri de sisteme, sistemele indirecte se folosesc de faptul ca pierderea presiunii cauzeaza o rotatie mai rapida a rotii, iar cand detecteaza aceasta diferenta trimit o alerta soferului. Sistemele directe verifica valorile presiunii, le compara cu valori inregistrate anterior si anunta atunci cand presiunea scade sub valorile corecte.

TT - Tip de anvelopa cu camera

TUBELESS - Tip de anvelopa care foloseste o captuseala din cauciuc in interiorul camasii, care previne pierderile de aer si elimina necesitatea unei camere interne.

T.W.I (Indicatorul de uzura) - caracteristica importanta pentru siguranta, care permite verificarea adancimii profilului anvelopei. Mici bare de cauciuc sunt asezate la o inaltime de 1.6 mm de-a lungul canalelor profilului. Atunci cand uzura atinge barele, anvelopa trebuie inlocuita

TZ - Echipare originala Mazda 6

 

U

UHP - (Ultra High Performance)


UTQG  (Uniform Tyre Quality Grading)  - standard definit de catre DOT pentru SUA cu privire la peformantele anvelopelor la uzura, aderenta si rezistenta la temperatura. Acesta este aplicat doar anvelopelor cu un diametru al jantei mai mare sau egal cu 13 inch, exceptie facand anvelopele de iarna.

Uzura: Gradul de uzura este o clasificare comparativa bazata pe rata de uzura a anvelopei in conditii controlate de testare pe un traseu specific al guvernului. Spre exemplu, o anvelopa clasificata 150 se va uza de 1.5 ori mai lent pe acel traseu decat o anvelopa clasificata 100. Performantele relative ale anvelopelor depind de conditiile in care sunt folosite, dar in orice caz, se pot indeparta foarte mult de norma din cauza variatiilor stilurilor de condus, practicilor de exploatare si diferentelor in caracteristicile drumurilor si a climatului.

Aderenta: Gradele de aderenta, de la cel mai mare la cel mai mic, sunt AA, A, B si C. Aceste grade reprezinta abilitatea anvelopei de a frana pe drumuri umede, masurata in conditii controlate pe suprafete de test guvernamentale, atat de asfalt cat si de beton. orice anvelopa marcata cu C poate avea performante slabe in ceea ce priveste aderenta. Atentie: gradul de aderenta acordat fiecarei anvelope este bazat pe un test de franare prealabil si nu include caracteristici de acceleratie, virjae, acvaplanare si tractiune maxima.

Temperatura: Gradele de temperatura sutn A (cel mai inalt), B si C, reprezentand rezistenta anvelopei la caldura si capacitatea sa de a disipa caldura in timpul testelor in conditii controlate intr-un laborator specificat. Temperatura ridicata sustinuta poate avea diferite efecte asupra anvelopelor, precum scaderea duratei de viata, iar temperatura excesiva poate conduce la deteriorarea anvelopei. Gradul C corespunde unui nivel pe care trebuie sa il indeplineasca toate anvelopele pentru vehicule de pasageri conform Standardului Federal de Siguranta pe Sosele Nr 109. Gradele B si A reprezinta niveluri mai ridicate de perfromanta in laborator. Atentie: graduld e temperatura pentru aceste anvelope este stabilit pentru anvelope umflate corect si care sunt supuse unei sarcini corespunzatoare. Viteza accesiva, anvelopele umflate sub cifra indicata de producator sau incarcarea excesiva, pto conduce in mod singular, sau combinat, la defectiuni ale anvelopei.

TZ - Echipare originala BMW 3 / Skoda

(UZ) – Echipament original pentru BMW 3 / Skoda


V

VO - Echipare originala VOLKSWAGEN (Touareg)

VSB - Vertical Serrated Band

VW -  Echipare originala VOLKSWAGEN

VW2 - Echipare originala VOLKSWAGEN

VZ - Echipament original Bridgestone

V1 – Compus special de cauciuc ce ofera rezistenta imbunatatita la rulare si performante imbunatatite.

 

W

WZ - Echipament original Bridgestone


WL – Literele inscriptionate pe flanc sunt de culoare alba

WSW, WW, WWW – Anvelope cu flancul exterior vopsit in totalitate in culoare alba



X

XL - perete lateral intarit (Extra Load)


XZ - Echipament original Bridgestone

 

Y

YZ - Echipament original Bridgestone


Z

ZP (Zero Pressure) - Marcaj introdus de Michelin pentru anvelopele care functioneaza chiar si in conditii de pana. Aceste anvelope au flancurile intarite care, se sustin singure si permit continuarea calatoriei atunci cand anvelopa are pana. Marcajul ZP indica faptul ca se poate continua calatoria cu o pana, pana in limita a 80 de kilometri, cu viteze de pana la 80 km/h. Marcajul ZR SR indica faptul ca va puteti continua calatoria cu o pana, pana la 45 de kilometri la viteze de pana la 80 km/h.

ZPS - Marcaj pentru anvelope fabricate cu tehnologia RunFlat de la Yokohama.

(1Z) – Echipare originala Bridgestone

(2Z) – Echipare originala Bridgestone

 

4. Citirea informatiilor de pe jante

Jantele au ca marcaj de exemplu 6JX15 ET40 4X108. Acest cod inseamna:

Latimea interioara a jantei. Este primul numar din cod - 6Jx..., unde 6 este latimea interioara a jantei, masurata in inci, si este masurata intre marginile jantei, acolo unde intra anvelopa. De exemplu, 7J inseamna 7 inci, mai exact, 170.78 mm, de unde rezulta ca putem folosi o anvelopa in jurul dimensiunii de 170 mm latime. Daca vom avea 9J, o sa putem pune anvelope ce au latimea de 225 mm; si asa mai departe. Luand in consideratie si toleranta marginilor jantei, putem pune si anvelope putin mai mari; in general cu maximum 2 cm. Astfel, pentru performante optime si pentru a respecta specificatiile jantei si cele ale anvelopei, la 7J putem pune anvelope de maximum 175 iar la 9J vom putea pune maximum 235.

Diametrul total. Diametrul jantelor se masoara in inci si este masurat, dintr-o parte in alta a suprafetei exterioare, trecand prin centrul jantei. Alegerea diametrului unei jante depinde numai de dimensiunile inscrise in talon referitoare la acestea sau de gusturi personale. Diametrul jantei il veti gasi intotdeauna inscriptionat pe jante, de obicei fiind al doilea numar - 6Jx15... , unde 15 este diametrul rotii. Bineinteles ca diametrul unei jante va influenta greutatea, stabilitatea, demarajul sau alti parametri ai masinii.


Profilul jantei. J, JJ, K, JK, B, P sau D sunt litere care sunt atasate la cifra care arata latimea interioara a jantei, cum ar fi 7J. Literele arata ce fel de profil are janta, mai exact, pe ce suprafata se asaza anvelopa. Majoritatea masinilor au "J", un profil al jantei des intalnit si universal. Masinile 4x4 au de multe ori jante cu profil "JJ", in timp ce alte masini mai vechi pot avea, de exemplu, un profil "K".

Alezajul central (ET). Reprezinta distanta de la butucul rotii (acolo unde se prinde pe masina) pana la mijlocul jantei. ET=Offset si se masoara in mm. Practic acest ET reprezinta distanta dintre "spatele" butucului jantei si "mijlocul" acesteia. Cu cat ET este mai mare cu atat janta intra mai in interiorul caroseriei si invers. In exemplu dat mai sus, 40 reprezinta ET-ul.

Numarul de prezoane. Reprezinta numarul de suruburi cu ajutorul carora este fixata roata. In exemplul nostru este 4x108, unde 4 reprezinta numarul de prezoane.

Distanta dintre prezoane. Reprezinta departare intre prezoane si trebuie cunoscuta exact pentru alegerea corecta a jantelor. Distanta intre prezoane este de obicei stantata si pe janta, sub o forma de genul - 4x108, unde 108 reprezinta distanta in milimetri intre prezoane.

La masinile cu 4, 6 sau 8 prezoane – se masoara din centrul imaginar al celor doua gauri opuse.

La masinile cu 5 prezoane - se masoara din marginea indepartata a unei gauri pana in centrul celei de-a doua gauri.

 

5. Anvelopele de iarna


Iarna, conditiile de rulare sunt specifice. Pentru o anvelopa, iarna incepe de la +7 grade C. Sub aceasta temperatura, cauciucul dintr-o anvelopa de vara se intareste si isi pierde din eficacitate. In consecinta, iarna, distantele de franare pot fi mai mari cu pana la 20% in functie de conditiile de timp si de anvelopele cu care este echipata masina dvs.

La o temperatura sub 7 grade C, o anvelopa de iarna ofera mai multa siguranta si reduce distantele de franare comparativ cu o anvelopa de vara, pe orice tip de carosabil.

Pe de alta parte iarna, suntem tentati adesea sa montam anvelope de iarna numai pe cele 2 roti motoare. Acest lucru nu este deloc suficient pentru bune performante si o conducere in siguranta. Cu doar 2 anvelope de iarna pe rotile motoare veti obtine numai o buna motricitate dar nu si un bun control al vechiculului. Pentru conditii optime de siguranta de circulatie, iarna este recomandat sa va echipati pe toate rotile cu anvelope de iarna.

Un autovehicul echipat cu cauciucuri de iarna pe tractiunea pe fata va fi dezechilibrat pe spate si risca sa plece cu multa usurinta in derapaj tete-a-queue. Si respectiv, un autovehicul echipat cu anvelope de iarna numai pe rotile de propulsie pe spate va fi dezechilibrat pe fata si risca sa rateze virajele ruland drept in fata.

Marcajul M+S: (In unele cazuri mai apare marcajul M S sau M&S) Anvelopele au fost testate de producator pe zapada si noroi si sunt astfel omologate din punct de vedere legal pentru a putea fi utilizate pe timp de iarna (zapada, polei, gheata). PREZENTA ACESTUI MARCAJ ESTE OBLIGATORIE PE ANVELOPELE DE IARNA.

 

Marcajul Piscul cu fulg de nea: Anvelopele ofera performante superioare pe timp de iarna. Este un marcaj facultativ adaugat de producator si neomologat de lege in Romania.

 

Eticheta Europeana pentru anvelope

Ce trebuie sa stiti?

Incepand din 1 noiembrie 2012, toate anvelopele pentru autovehicule vandute in Uniunea Europeana trebuie insotite de o eticheta oficiala UE pentru anvelope.

Aceasta eticheta contine informatii despre trei criterii importante care constituie baza evaluarii performantei anvelopei: aderenta pe teren umed, eficienta consumului de combustibil si zgomotul exterior.

 

Zgomotul exterior

3 clase de la 1 (cel mai silentios) la 3 (cel mai putin silentios)

Zgomotul exterior al anvelopei este masurat in decibeli (dB) si comparat cu noile niveluri europene de zgomot exterior al anvelopelor care urmeaza a fi introduse pana in 2016.

1 unda sonora neagra

deja cu 3 dB sub viitoarea limita europeana care va intra in vigoare in anul 2016

2 unde sonore negre

deja in conformitate cu viitoarea limita europeana care va intra in vigoare in anul 2016

3 unde sonore negre

in conformitate cu limita europeana curenta care va intra in vigoare in anul 2016

 

Eficienta consumului de combustibil

de la A (cel mai eficient)
la G (cel mai putin eficient)

Rezistenta la rulare a anvelopelor este un factor care poate afecta consumul de carburant. Cu cat este mai mica rezistenta la rulare, cu atat se reduce cantitatea de carburant necesara deplasarii inainte a vehiculului si cu atat sunt generate mai putine emisii de carbon. Diferenta la consumul de carburant intre anvelopele de clasa A si G poate ajunge pana la 7,5%*. Pentru un autoturism mediu, adica in jur de 0,65 l la 100 km.

 

consum mai mic cu peste 0,65 litri/100 km intre clasa A si clasa G

 

Sursa: Evaluarea Comisiei Europene privind impactul SEC (2008) 2860. Nota: cand este vorba de economisirea carburantului, intretinerea anvelopelor este la fel de importanta. Valorile exacte depind de tipul vehiculului, conditiile de drum si stilul de condus.

 

ADERENTA PE SUPRAFATA UMEDA

de la A (cel mai bun)
la G (cel mai slab)

Reactia la franare este un element important al performantei anvelopei in conditii de umiditate si este esentiala pentru siguranta. Diferenta la distanta de franare dintre avelopele de clasa A si G poate ajunge pana la 30%*. De exemplu, pentru un autoturism care se deplaseaza cu 80 km/ora, acest lucru poate insemna pana la 18 m in cazul franarii totale in conditii de umiditate.

Sursa: Evaluarea Comisiei Europene privind impactul SEC (2008) 2860. Nota: multi alti factori afecteaza siguranta dvs. pe carosabilul umed si uscat. Distantele pot varia in functie de tipul autovehiculului si de conditiile de drum.

Eticheta energetica a UE pentru anvelope - Intrebari şi raspunsuri

De la 1 noiembrie 2012 consumatorii vor stii imediat care pneuri ii ajuta sa economiseasca combustibil: o noua eticheta usor de citit claseaza pneurile pe o scara de la A (cel mai bun) la G (rau). Pentru a va asigura ca economia de combustibil nu se realizeaza in detrimentul sigurantei sau zgomotului, sunt evaluati trei parametrii: eficienta consumului de combustibil, aderenta pe suprafata umeda si zgomotul exterior de rulare.

Cum arata eticheta?

Eticheta este similara cu etichetele energetice deja utilizate pentru masini de spalat, frigidere si masini de spalat vase. Cu cat mai buna e anvelopa (din punct de vedere al economiei de combustibil, sigurantei si zgomotului exterior), cu atat mai buna e clasificarea. G-rosu este cea mai slaba clasa; A-verde este cea mai buna clasificare.

Cei trei parametri:

Consumul de combustibil este corelat cu rezistenta la rulare. Prin reducerea rezistentei la rulare a anvelopei, masina consuma mai putina de benzina.

Aderenta pe suprafata umeda este una dintre cele mai importante caracteristici de siguranta a unei anvelope. Anvelopele cu aderenta foarte buna pe suprafata umeda au o distanta mai mica de franare atunci cand ploua.

Zgomotul exterior generat de anvelope este reprezentat grafic prin fronturi de unda: o gradatie cu negru pentru cel mai scazut nivel de zgomot si trei pentru cel mai mare. Scopul marcajului este de a reduce zgomotul traficului pentru comunitati.

Care este avantajul pentru consumator?

Ca si in cazul frigiderelor, masinilor de spalat si altor aparate de uz casnic, eticheta ofera imediat consumatorului o privire de ansamblu - care pneuri consuma mai putin carburant fara a face niciun compromis privind siguranta si zgomotul exterior. Aceasta ii permite o comparare facila a pneurilor si il ajuta sa faca o alegere buna.

Cat de mult poti economisi?

Prin alegerea celei mai bune anvelope (A), un consumator poate reduce factura de combustibil cu pana la 9% in comparatie cu produsul cel mai putin performant (G) de pe piata. Iata trei exemple:

Daca conduci un autoturism obisnuit 25 000 km pe an (10 000 km urban, 15 000 km interurban), aveti posibilitatea sa economisiti combustibil in valoare de 170€ pana la 230€ pe an. Deoarece cele mai performante anvelope costa mai mult (platiti suplimentar cam 240€ - 320€), doar in al doilea an puteti avea economii nete intre 100€ si 140€.

Daca conduci o masina mare (consum de 10 litri/100km), cu utilizare frecventa (10. 000 km urban si 25. 000 km pe autostrada anual), puteti salva chiar mai mult combustibil: in valoare de 450 € pe an. Desi cele mai performante anvelope costa mai mult (platiti suplimentar cam 240€ - 320€), in primul an veti economisi deja intre 130€ si 210€.

In ultima perioada, anvelopele au devenit un subiect tot mai cautat de public, asta si datorita actului normativ prin care soferii sunt obligati sa circule cu masini echipate cu pneuri de iarna in anumite conditii de drum.

Odata cu aceasta lege, vanzatorii de anvelope second-hand au inceput sa prospere, iar astfel de depozite au aparut la tot pasul. In cautarea unui pret bun, oamenii vor merge catre astfel de centre si, nu de multe ori, vor avea supriza ca nu au facut o “afacere” buna.

Pentru cei care apeleaza la centrele de anvelope second-hand am pregatit un material in care va vom explica ce este codul D.O.T. si cum se citeste acesta, astfel incat alegerea pneurilor rulate sa fie facuta cu cap.

Codul D.O.T. este o combinatie de cifre si litere care a fost stadardizata de Ministerul Transporturilor din SUA (Department of Transportaiton). Acesta contine informatii despre producatorul pneului, tara de provenienta si data fabricatiei.

Codul D.O.T. se afla inscriptionat pe flancul anvelpei, insa de multe ori, ultimul grup de cifre, cel care indica data fabricatiei, apare doar pe un singur perete al pneului.

Citirea codului D.O.T.

bg-dot-info

DOT XXXX XXX(X) 000(0)

Primele doua caractere inscriptionate dupa D.O.T. reprezinta tara de fabricatie si numele producatorului, iar ultimele doua caractere din acest grup de patru reprezinta dimensiunea. Aceasta din urma este standardizata de producator.

Urmatorul grup de patru sau trei caractere este ales tot de producator si reprezinta lotul si tipul anvelopei in codul intern.

Ultimele patru (trei) caractere vor fi doar cifre si reprezinta data de fabricatie a anvelopei. Primele doua reprezinta saptamana din an in care a fost produs pneul, iar ultimele doua anul de fabricatie. In cazul anvelopelor produse pana in 2000, pe flancul acestora aparea un cod din trei cifre, ultimul reprezentand anul deceniului respectiv.

De cele mai multe ori, atunci cand dorim sa facem un upgrade al masinii, incepem cu jantele. Foarte multi dintre noi am fost pusi in dificultate atunci cand am gasit acea insiruire de cifre si litere nestiind ce reprezinta fiecare. Astazi vom incerca sa lamurim acest mister si vom lua fiecare cifra si litera la analizat pentru ca pe viitor sa avem mai putina bataie de cap in alegerea noilor jante ale masinii.

Diametrul total

Toti stim ca diametrul jantelor se masoara in inch sau toli, incepand cu 8” pentru diverse remorcute si terminand cu dimensiuni uriase de 38” si peste in cazul tractoarelor sau a altor masini industriale. Masurarea diametrului unei jante este usor de facut cu o ruleta, plecand de la o parte a jantei, trecand prin centrul ei si terminand la partea opusa a acesteia. Alegerea jantelor pentru masina este in stransa legatura si cu dimensiunile constructive permise ca prima echipare cu anvelope, dimensiuni care apar in cartea tehnica a masinii. Bineinteles, se poate opta si pentru jante cu diametrul mai mare in functie de preferinte, insa trebuie avut in vedere ca anvelopele vor trebui schimbate si ele cu unele cu garda la sol mai mica pentru a compensa diferenta de inaltime si a se obtine in final un diametru exterior cat mai apropiat de cel din echiparea originala. Diametrul jantei este intotdeauna inscriptionat fie la exterior fie la interior, sub forma ...x15 unde cifra 15 este diametrul jantei. Este bine de tinut cont de faptul ca o janta mai mare in diametru va avea efecte asupra greutatii ansamblului anvelopa-janta, a demarajului dar si al altor factori de ordin tehnic.

Latimea interioara si profilul jantei

Aceasta este a doua informatie importanta de pe janta si in general apare sub forma 6Jx15 unde cifra 6 reprezinta latimea interioara a jantei iar litera J profilul acesteia. Latimea este exprimata tot in inch si se stabileste masurand distanta dintre marginile jantei, practic locul in care se aseaza anvelopa dupa montare. In functie de acest parametru, se poate aprecia latimea minima si maxima a anvelopelor ce pot fii montate in conditii optime pe acea janta. De exemplu, pe o janta cu latime de 6” pot fii montate anvelope cu latime de 175 si 185 de mm.

In privinta literei care urmeaza latimii, J este cel mai des intalnit simbol. Mai exista totusi jante care au afisate si alte litere precum JJ, K, JK, B, P sau D. Acestea ne arata profilul jantei sau mai usor spus, pe ce suprafata se aseaza anvelopa. De exemplu, multe din masinile 4x4 au dupa cifra care indica latimea literele JJ in timp ce masinile Jaguar mai vechi au jante cu profil K. Putem spune deci ca profilul jantei se alege in functie de producator sau de scopul pentru care a fost construita masina.

"Cocoasa" sau umarul jantei

Acest parametru apare sub forma 6Jx15H2 unde H2 reprezinta numarul si aspectul umerilor de pe profilul jantei. In functie de acest lucru, jantele mai pot avea si alte variante de inscriptionare precum H, FH, CH, EH sau EH2.

Diametrul gaurii centrale

Este vorba de gaura aflata in centrul jantei, acolo unde janta se sprijina pe fuzeta sau butucul masinii. Acesta se masoara in milimetri si are diferite valori in functie de producatorul masinii. Aceasta valoare nu apare decat in descrirea tehnica a jantei si nu instriptionata pe ea. In cazul jantelor din otel, diametrul gaurii centrale este cu 0,1 milimetri mai mare decat diametrul exterior la butucului sau fuzetei pentru a facilita atat o montare usoara a jantei pe masina cat si eliminarea riscului de a ramane cu janta blocata pe masina din cauza temperaturilor ridicate care pot dilata fuzeta sau bututcul. Pentru jantele din aliaj este valabila aceeasi teorie in cazul in care acestea sunt concepute strict pentru un anume tip de masina. Daca vorbim insa de jantele din aliaj de tip after market, acestea au de obicei un diametru mai mare al gaurii centrale pentru a putea fii asociate cu cat mai multe tipuri de masini. Diferenta dintre gaura centrala a unei astfel de jante si butucul masinii pe care se monteaza este acoperita de binecunoscutele inele de ghidare sau inele de centrare care au rolul de a tine fixa janta pe butuc pentru ca acesta sa nu se fixeze doar prin strangerea piulitelor sau prezoanelor. Este absolut necesara montarea unor astfel de inele pentru ca numai asa se elimina riscul de retezare a prezoanelor in cazul in care janta incepe sa vibreze pe masina din cauza spatiului gol dintre butuc si interiorul jantei.

PCD

"Pitch circle diameter" este diametrul cercului imaginar trasat din centrul fiecarui prezon si se masoara in milimetri. Mai este cunoscut popular ca distanta intre prezoane.

Distanta intre prezoane

De obicei, fiecare posesor de masina stie ce distanta are janta intre prezoane. Daca totusi nu se stie exact, aceasta se poate afla relativ simplu pentru a nu cumpara jante gresite, incompatibile cu masina din acest punct de vedere. Masuratoarea este destul de simpla, mai ales in cazul jantelor cu prindere in 4, 6 sau 8 prezoane. Se aleg 2 gauri diametral opuse si se masoara distanta dintre ele, mai exact dintre centrele imaginare ale celor 2 gauri. Pentru jantele in 5 gauri, masuratoarea se face astfel: se pleaca de la marginea indepartata a unei gauri si se masoara pana in centrul celei de-a treia gauri, cea din imediata apropiere nefiind luata in considerare.

Factorul de echilibru – ET sau Offset

Acest parametru apare obligatoriu atat pe jantele din otel cat si pe cele din aliaj. Este practic ultima inscriptie din descrierea tehnica a jantelor si este de forma ET insotita de o valoare pozitiva sau negativa exprimata in milimetri. In cazul jantelor din otel sau din aliaj de prima echipare, valoarea ET este stabilita de producatorul masinii careia janta ii este destinata iar la inlocuirea ei trebuie tinut cont si de acest aspect. Pentru jantele din aliaj din categoria after-market, producatorii auto permit anumite tolerante pentru acest ET, de pana la 1,5 cm catre exteriorul masinii in asa fel incat sa nu existe riscuri majore ca roata sa atinga parti ale caroseriei in timpul rularii. Pentru a avea o idee cat mai clara asupra valorii acestui ET, facem mentiunea ca o valoare pozitiva, cu cat este mai indepartata de 0 (zero) cu atat intra mai mult sub caroseria masinii in timp ce o valoare negativa a acestuia scoate jantele in exteriorul masinii. In cele mai multe cazuri, masinile pregatite pentru off road au valori foarte apropiate de 0 (zero) si chiar negative, pentru a castiga un plus de stabilitate in timpul catararilor. Determinarea valorii ET se face masurand distanta dintre linia imaginara care strabate janta pe mijloc si suprafata de montare a jantei pe butuc. Atentie: o valoare necorespunzatoare a acestui factor de echilibru poate determina multe probleme de ordin tehnic precum vibratii in roti la franarea de la viteze mari, suspensii care reactioneaza gresit, directie greoaie sau dimpotriva, usoara dar instabila iar in cel mai rau caz lovirea unor elemente ale caroseriei in timpul virajelor sau la incarcarea masinii la capacitate maxima.

Alti parametri de clasificare

Greutatea jantelor este determinanta in obtinerea anumitor performante. Fiind fabricate din mai multe tipuri de aliaje, acestea pot fii ultra usoare, concepute pentru masinile care participa in competitii de viteza sau cu greutate normala, apropiata de echiparea de serie a masinii pentru care a fost solicitata.

Jantele din aliaj pot fi de mai multe feluri in functie de materiale si componente. Cele mai des intalnite sunt jantele turnate monobloc, adica turnate intr-o matrita dintr-o singura bucata. Mai exista jantele forjate din 2 sau mai multe parti componente care permit de exemplu schimbarea spitelor sau al desing-ului interior. Cele mai cunoscute jante de acest fel sunt vestitele spinnere.

Din punct de vedere al finisarii, posibilitatile sunt multiple. Jantele din aliaj pot fi finisate in culori mate, lucioase, de aluminiu polisat sau cromate. Recent au fost dezvoltate si jantele transparente sau cu efecte de holograma insa scopul lor este deocamdata pur estetic.

Speram ca lucrurile sunt acum ceva mai clare si ca informatiile vor fi de folos celor care doresc sa achizitioneze pe viitor jante cu sau fara anvelope vara sau iarna pentru masinile din dotare in asa fel incat sa se poata descurca singuri sau eventual cu minim ajutor din partea specialistilor.

Tabel de corespondențe ale dimensiunilor anvelopelor / jantelor

Acest tabel vă va fi util pentru a determina dimensiunea anvelopelor în funcție de lățimea jantelor.

lățime jantă lățime minimă anvelopă lățime de anvelopă recomandată lățime maximă anvelopă
5 155 165 sau 175 185
5.5 165 175 sau 185 195
6 175 185 sau 195 205
6.5 185 195 sau 205 215
7 195 205 sau 215 225
7.5 205 215 sau 225 235
8 215 225 sau 235 245
8.5 225 235 sau 245 255
9 235 245 sau 255 265
9.5 245 255 sau 265 275
10 255 265 sau 275 285
10.5 265 275 sau 285 295
11 275 285 sau 295 305
11.5 285 295 sau 305 315
12 295 305 sau 315 325
12.5 305 315 sau 325 335